.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
فرهنگ و روحیه جهادی
حسن حسین نژاد
 فرهنگ و روحیه جهادی

به مناسبت 27خرداد سالروز تاسیس نهاد مقدس جهاد سازندگی به فرمان امام راحل (ره):

جهاد به عنوان یکی از فروع دین در فرهنگ دینی‌مان از عمق و قداستی خاص برخوردار است.

در طول تاریخ این فرهنگ مقدس بارها و بارها موجب نجات واحیای اسلام و مسلمانان گردیده است . حضرت امام راحل عظیم الشأن، فرهنگ جهاد را علاوه بر کارکردهای مؤثر آن در جایگاه جدیدی بکار برده که منشاء تحولات شگرفی در عرصه محرومیت‌زدائی و زدودن فقر از چهره مناطق محروم و روستاهای نه تنها کشور ایران، بلکه بعدها در بسیاری از کشورهای آفریقايی گردید. 27 خرداد ماه سال 58 یادآور پیام تاریخی معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل نهاد مقدس جهاد سازندگی است که در آن از همه قشرهای ملت اعم از دانشجویان، متخصصان، مهندسان، بازاریان، کشاورزان و ... درخواست شده بود تا با همت بلند، کشوری را که بصورت مخروبه به دست ما به میراث رسیده است، در ابعاد مختلف (عمران، آبادانی، توسعه کشاورزی و ... ) بسازند. پیر و جوان، متخصصین و مردم عادی و همه و همه دست به دست هم دادند تا بدون هیچ چشم داشتی به ندای پیر و مراد خود لبیک گفته و در این راه مقدس گام های ژرفی بردارند .

با آغاز جنگ تحمیلی همان مردان آهنین عظم که کوله بار تجربه عمران و آبادانی مناطق مختلف ومحروم ایران اسلامی را داشته اند، احساس وظیفه کرده و تاب و تحمل حضور بیگانه را در خاک و میهن خود نداشته و این بار در نقش پشتیبانی جنگ و جمع‌آوری کننده کمک‌های مردمی نقش آفرین شدند و در طول هشت سال دفاع مقدس با تقدیم 3100 شهید مظلوم که 155تن از آنان از استان مرد‌پرور مازندران بوده اند، مدال پر افتخار سنگرسازان بی سنگر را از پیر جماران در یافت نمودند، هر چند نقش سنگرسازان بی سنگر را نمی توان در قالب الفاظ گنجاند، ولی آب دریا را اگر نتوان چشید هم به قدر تشنگی باید چشید. ساختن پل های خیبری و پل بعثت، ساختن انواع خاکریزها و سنگرها که به شمارش نتوان آورد و جمع آوری و ارسال انواع کمک های مردمی از سراسر کشور از جمله نمونه فعالیت هائی بود که بهت وحیرت کارشناسان جنگی دنیا را به دنبال داشت ، تا جائی که امام راحل در وصف این مردان مرد فرمودند" نقش جهاد در جنگ کمتر از نیروهای مسلح نبوده است."

وقتی از جهاد سازندگی صحبت به میان می آید، منظور یک دستگاه اداری نیست بلکه یک تفکر و فرهنگ است که اگر این فرهنگ در هر جائی جاری شود موجب پاکی، طراوت و شادابی می گردد و این تفکر در شرایط ادغام وزارت جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی صورت پذیرفت و تجمیع این دو دستگاه اجرائی با ظرفیت‌های فراوانی که در آنان بود شرایطی را به وجود آورد که مهمترین دغدغه کشور یعنی تأمین امنیت غذائی سرلوحه مأموریت آن قرار گرفته است و این مهم که در سال 1379 اتفاق افتاد با همدلی کارشناسان و مدیران و نیروهای این دو دستگاه منجر به تحولات عظیمی گردید که خودکفائی محصول مهم و استراتژیک از جمله لبنیات، گندم و..... یکی از این ثمرات و برکات عظیم است .

در همین راستا تولید 105 میلیون تن محصولات کشاورزی و تحقق ضریب خودکفائی 96 درصدی علیرغم افزایش دو برابری جمعت کشور نسبت به قبل از انقلاب و میل به مصرف مواد غذائی با کیفیت و با رشد بالا را می توان از ثمرات حضور تفکر و روحیه جهادی در عرصه تولیدات بخش کشاورزی دانست، هر چند ظرفیت فراوانی در این حوزه و جود دارد که باید با تلاش جهادگرانه همه تولیدکنندگان و بهره‌برداران و دست‌اندرکاران و کارشناسان و تمسک به روحیه جهادی به آن دست یافت، این در حالیست که تولیدات بخش کشاورزی قبل از انقلاب به عدد 15 میلیون تن نمی‌رسید .

لذا دست اندرکاران این بخش مهم با تقویت روحیه و فرهنگ جهادی که برگرفته از آمیزه‌های دینی و ولايی همه عزیزان دست اندرکار اعم از کشاورزان، تولیدکنندگان، کارشناسان و مدیران بخش وبا به تمسک به ویژگی‌هايی روحیه جهادی همچون دین‌مداری، ولایت پذیری، انعطاف‌پذیری، پویائی، مردم‌گرايی، خودباوری، نوگرايی، خستگی‌ناپذیری، توکل به خداوند متعال، ساده‌زیستی، وحدت و ... از سد مشکلات موجود گذشته و ایران را بر اوج قله‌های افتخار می‌رسانند و استقلال همه جانبه آن را پایه‌ریزی و رقم خواهند زد. انشاء ا...

حسن حسین نژاد


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

جهاد کشاورزی 27 خرداد 1389
آقای حسین نژاد عالی بود دست مریزاد همچنین ار مدیر محترم سایت شمال نیوز

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.249 seconds.